Dizel Fiat/Opel 1.3 MultiJet/CDTI
1.3 MultiJet je jedan od najmanjih automobilskih dizel motora na svetu. Sa kapacitetom manjim od 1.3 litara i četiri cilindra, sa preciznom kontrolom ubrizgavanja goriva. U svakoj verziji doza goriva je podeljen na manja ubrizgavanja (prva generacija 5 ubrizgavanaj po ciklusu, 2009. uz modernizovanu varijantu 8 ubrizgavanja po ciklusu). Ovo "omekšava" rad motora i smanjuje emisiju izduvnih gasova. Osnovna varijante motora je opremljena sa turbinom fiksne geometrije, najmoćnije verzije imaju turbinu sa promenljivom geometrijom. 1.3 dizeli idu u izuzetno širokom rasponu automobila. 1.3 Multijet je ugrađivan u automobile mnogih proizvođača, tako u zavisnosti od marke ide pod imenom MultiJet i CDTI , ali i JTDM , DDiS , TDCi.
Glavna prednost Multijet motora na 1.3 je mali potrošnja goriva oko 4.5-6.5 litara u zavisnosti od modela i stila vožnje. Takođe možete uživati u pristojnoj dinamici (uglavnom u urbanim uslovima), iako je jasno da mali dizel nije brzina demona i prilično nevoljno dolazi u blizini maksimalne brzine. U 2009. godini, kako bi bio u skladu sa Euro 5 standardom, motorom je doživeo modifikacije kao rezultat toga, nova generacija motora Multijet 2 sa varijantama snage od 75, 85, 90 ili 95 KS. Najmoćniji varijanta je opremljena filterom čestica čađi i turbinom promenljive geometrije.
Prilično komplikovanom strukturom i tipičnim načinu eksplatacije (ovi motori su često korišćeni, brutalno tretirani u službenim automobilima i malim dostavnim vozilima) , pouzdanosti je procenjena visoko.
Karakteristično za ove motore je potrošnja ulja, pa stoga treba redovno pratiti nivo ulja u motoru - zanemarivanja u ovog može biti skupo.
Fiat uglavnom koristi klasičan zamajac, a Opel koristi plivajući zamajac.
Pazite prilikom prelaska preko ispupčenja i ivičnjaka karter je u većini modela je veoma nizak, tako da ga je lako oštetiti, a samim tim i dovesti do curenja ulja, problema sa podmazivanjem i oštećenjem motora.
Kao i u slučaju drugih dizela problem može izazvati EGR ventil.
Ispostavilo se da je motor prilično osetljiv na vlagu - mnogi korisnici se žale da na kišnom vremenu dolazi gubitka električne energije.
Turbina je osetljiv na uslove rada , kvar izaziva nedostatak podmazivanja, inače turbina se pokazala izdržljiva.
Problemi sa španerom pogonskog lanca, osetljiv je na smanjen nivo motornog ulja - nedostatak ulja može da izazove neželjeni rad zatezača lanca, lanac može da prezubi. Iz tog razloga se ne isplati štednja, kupovina nekvalitetnog ulja ili produžavanje intervala zamene ulja. U slučaju prezubljenja lanca, poravka može biti skupa.
Curenje rashladne tečnosti iz termostata. Mali, ali nezapažen kvar može izazvati od curenja rashladne tečnosti do pregrevanja motora. Potrebno je da proveravati nivo tečnosti u ekspanzijonoj boci rashladne tečnosti.
Sistem ubrizgavanja ima dobru trajnost i ne bi trebalo da izazove probleme. Trebalo bi proverite stanje pogonskog lanca koji ne voli davanje oštarog gas i može da traje , a u ekstremnim slučajevima, može da dođe do pucanja lanca.
Ako se odlučite za automobil sa 1.3 Multijet motorom opremljenim sa DPF filterom, obično možemo očekivati prilično miran život , pod uslovom da s vremena na vreme provozate automobil po autoputu
Fiat/Opel 1.3 MultiJet/CDTI motor
Verzija1.3 – 701.3 – 751.3 – 851.3 – 901.3 – 95
Ubrizgavanje Common
rail Common
rail Common
rail Common
rail Common
rail
Zapremina motora 1248 cm3 1248 cm3 1248 cm3 1248 cm3 1368 cm3
Broj
cilindara/
ventila R4/16 R4/16 R4/16 R4/16 R4/16
Snaga motora
KS/obr. u min. 70 /4000 75 /4000 85 /3500-4000 90 /4000 95 /4000
Max. obrtni
moment / obr.
u min. 125-180 Nm/
1500-1700 145-190 Nm/
1500-2000 200 Nm/
1750 200 Nm/
1750 180-210 Nm/
1500-1750
Modeli sa 1.3 MultiJet/CDTI motorom
Fiat Panda II: 09.2003-09.2012
Fiat Panda III: Od 02.2012
Fiat 500: od 10.2007
Fiat Punto II: 06.2003-01.2008
Fiat Grande Punto/Punto: od 10.2005
Fiat Idea: 10.2005-07.2012
Fiat Linea: od 06.2007
Fiat Doblo: od 05.2004
Alfa Romeo MiTo: od 09.2008
Lancia Ypsilon I/II: od 09.2006
Lancia Musa: 10.2004-06.2007
Opel Agila A/B: od 08.2003
Opel Corsa C/D: od 06.2003
Opel Astra H/J: od 08.2005
Opel Meriva A/B: od 09.2003
Opel Tigra TwinTop: 06.2004-04.2009
Ford Ka: od 10.2008
Suzuki Wagon R+: 09.2003-03.2006
Suzuki Ignis II: 09.2003-12.2007
Suzuki Splash: od 01.2008
Suzuki Swift III/IV: od 08.2005
ZAKLJUČAK
Ako se ne zanemare instrukcije odgovarajućeg održavanja, 1.3 Multijet ne izaziva ozbiljne probleme.
Ako možete naći redovno servisiran automobil sa 1.3 Multijet motorom , možete lako da odlučite da kupite - mali dizel, koji se dokazao kao sasvim izdržljiv motor.
Нема коментара:
Постави коментар